Panikångest, vad är det?

Jag har kommit på en sak. Jag har nog aldrig förklarat riktigt vad Panikångest är för något.
Skriver ofta om det, eller ja. Inte så ofta längre, som tur är.
Men tänkte i alla fall skriva något om det.
Så kanske ni kan få en viss förståelse för olika människor och hur man ska bemöta det.

Jag har skrivit av lite kort från en psykologibok jag har här hemma.




Panikångest är en ångest som kommer som en attack/ett anfall. Och sedan går över.
Panikångesten kan leda till att man blir rädd för att ångesten ska utlösas vid ett olämpligt tillfälle.
Därför stannar många av de panikångestdrabbade oftast hemma.
De som får Panikångest är oftast de personer som har ett allmänt dåligt självförtroende och lätt får skuldkänslor.
Bemötande:
  • Lyssna, fråga enkla saker. Som t.ex Hur har du det? Eller, Vill du prata en stund?
  • Skapa närhet, en kram. En klapp på axeln. Närhet utlöser ett hormon i kroppen, som framkallar trygghet.
  • Acceptera känslor. Lyssna, kom INTE med motargument och försök INTE bagatelisera problemet/problemen.
  • Stå ut med ångesten.
  • Hjälp till med vardagens uppgifter. Ta dock inte över. Utan fråga om det behövs lite hjälp.
    (De flesta med panikångest tappar energi och lusten.)
Ja, det var väl det enda jag hade just nu att komma med.
Har inte hunnit läsa mer i mina böcker.
(Nej, jag pluggar inte. Jag älskar bara att lära mig nyttiga saker. Haha.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0